
A Damanhurban jelenlévő kultúrák és nációk sokszínűsége jelentősen gazdagítja az ilyesfajta nevelésre, képzésre már egyébként is serkentő környezetet. Kapcsolatban lenni e sokszínűséggel . . . ez alaposan kiterjeszti az egyéni képességet a kreatív gondolkodásra és új elképzelések befogadására úgy a fiatalok, mint a felnőttek részéről. Ebben a termékeny környezetben a gyerekek felelősségteljes egyénekké, világpolgárokká és saját jövőjük gazdáivá nevelődnek már kicsi koruktól kezdve. Elérve a 18. évet, de akár korábban is, ha megvannak a szükséges előfeltételek, a fiúk és a lányok választhatnak, hogy folytatják-e az együttélést szüleikkel a közösségekben, vagy kipróbálnak más megtapasztalásokat: ezek egyike a „Fiatalok Háza”- projekt, mely egy serdülők-fiatalok által önkormányzott közösségbe való bekapcsolódást jelent, 15 évestől a 21-22-23 éves korig terjedően.

A születés
Felkészülni testileg-szellemileg egy új élet fogadására

Hogy egy új teremtmény befogadása a lehető legjobban elő legyen készítve, sok dolgot fontolóra kell venni: a megfelelő terek kijelölésétől a „keresztszülők” kiválasztásáig, akik spirituális és gyakorlati támaszai lesznek a jövendőbeli szülőknek és az újszülöttnek. Minderre létezik egy speciális damanhuri fogalom, a „születések tervezése”, mely ezt jelenti tehát: előre gondoskodni egy kisbaba fogadásáról, és örömmel készülni fel erre az eseményre.
Egy gyermek érkezése mindig ünnepi alkalom, melyen mindenki osztozik.
A várandósság megélése a nő számára az élet egyik legtermészetesebb, legegészségesebb időszaka, amikor is gyarapodásban és átformálódásban különleges tapasztalatokra tehet szert. A születendő gyerek már fogantatása pillanatától fogva érzékeny mindarra, amit észlel. Ezért már a méhen belüli időszakban érdemes tudatosan megválasztani a magzat első megtapasztalásait, melyek átélésével egyúttal gazdagodik a leendő anya várakozási időszaka is: ilyenek a művészeti foglalkozások az Emberiség Templomaiban, a Növények Világával való kapcsolattartás, séták a Szent Erdőben. Ezenfelül: egészségének megőrzése érdekében minden várandós anya jóga, stretching, valamint énekes és táncos foglalkozásokon vesz részt, szülésznők felügyelete alatt. A leendő apa támogatja élettársa felkészülését, sőt, ha kívánja, vele együtt részt is vehet az előbb felsorolt foglalkozásokon.
Damanhurban, ha a fiziológiai feltételek azt megengedik, általában az otthonszülést választják: a megfelelően felkészült nő számára ugyanis a szülés egy bensőségesebb életmód irányába zajló belső átalakulási folyamat tetőpontja, miközben a baba számára is sokkal kívánatosabb megszületni egy barátságos környezetbe, ilyen helyen találkozni elsőként a világgal.
A születés után egy kisebbfajta fogadási ceremóniát rendeznek, egy zenével és tánccal kísért kis közösségi ünnepet, ily’ módon üdvözölve az újszülöttet.

Az Iskola
A belső iskoláztatás középpontjában: a gyerek

A damanhuri koncepció a nevelési folyamat középpontjába a gyereket helyezi. Az olasz állami elvárásokon túl viszont itt sokkal több aktivitás van jelen, kapcsolódóan az önkifejezés és a természettel való érzékeny viszony fejlesztéséhez, valamint a különféle környezetekben zajló gyakorlati tapasztalatszerzésekhez, például az egyes művészetek vagy az ökológia területén.
Gyakran tanulnak-dolgoznak eltérő korú gyerekek ugyanabban az osztályban-csoportban, hogy így jobban teret kapjanak a különböző készségek, és lehetőség nyíljon kölcsönös támogatásra; minden csoport rá van bízva egy-egy hozzájuk tartozó nevelőre, akivel a többi tanító is szorosan együttműködik. A damanhuriak között sok tanítói-nevelői képességgel bíró polgár van.
Amikor csak lehetséges, a tanulók tanítóikkal együtt felkerekednek, s elutaznak hazai és külföldi történelmi helyszínekre, hogy a valóságban lássák azt, amit a tanteremben csak elképzelni lehetne, de azért is, hogy megismerjék a világot, s hogy tapasztaljanak egy kis önállóságot.
Az Iskola már eddig is aktívan részt vett és ma is részt vesz különféle környezetvédő és szolidaritási mozgalmakban. A gyerekek egy alkalommal támogattak egy iskolaépítést a Nicaraguához tartozó Mancarroncito nevű szigeten, az Ong Re Te világméretű szerveződés egyik programja keretében; éveken keresztül kapcsolatban álltak a Greenpeace aktivistáival; és egyszer vendégei voltak a Rainbow Warrior nevű hajónak is, Genova kikötőjébe való megérkezésekor.

Fiatalok Közössége
Független és felelősségteljes fiatalok . . . együtt

A Fiatalok Házának közössége azóta is folyamatosan fennáll, a kísérlet tartósan sikeresnek bizonyult. Damanhur elsődlegesen kiemelt körzetében található, közel más közösségekhez. A 18 évesnél fiatalabbaknak szülői beleegyezéssel lehet e programban részt venni, legkorábban a középiskola második osztályának megkezdésekor. Damanhurban ugyanis a serdülők a felső tagozat befejezéséig járnak a damanhuri Iskolába, innen Állami Középiskolákba kell továbbmenniük. Több okból – beleértve a beilleszkedést egy sokkal nagyobb létszámú osztályba, ráadásul egészen más nevelési környezetben – ez az átállás már önmagában is nagy változást jelent életükben. Ezen átmenet megkönnyítésére, azaz, hogy ne kelljen egyszerre túl sok változásra koncentrálni, ezért alakult ki, hogy a fiatalok közösségébe csak a Középiskola első évének elvégzése után lehet belépni. Természetesen, ha úgy jobbnak látják, a gyerekek folytathatják együttélésüket saját szüleikkel is.
A ház egyik szabálya, túl azon, hogy mindenkinek el kell látni a különféle házi teendőket, az iskolában is jó eredményeket kell produkálni: amennyiben az ottani teljesítmény nem kielégítő, a gyerekek visszatérnek abba a közösségbe, ahol a szüleik laknak . . . azonban az említett kölcsönös támogatásnak köszönhetően ezek az esetek különösképpen ritkák.
Közösségi életünk filozófiája
Önmagunk megváltoztatásához mások segítségére van szükség
Közösségi életünk története
1975-ben megnyílik a Horus-Központ, mellyel kezdetét veszi a közös történelem
Közösségi életünk metódusa
Átlátható struktúra felelősségteljes státuszokkal